Tutorlezen op het HLW

In augustus 2024 kregen we een flyer in de bus met de vraag of we ons aan wilden melden als tutor lezer op het HLW. Op de informatiebijeenkomst werd het doel uiteen gezet: dertien en veertien jarige HLW scholieren die onvoldoende hadden gescoord voor Nederlands helpen hun woordenschat uit te breiden. Een tiental mensen meldde zich aan, die vrijwel allemaal uit de hofjes naast de school komen, en ze kenden elkaar bijna allemaal.

Het secretariaat van het HLW stuurt de tutor lezers voorafgaand aan de vaste middag een stuk dat gelezen moet worden. Meestal is dit een persbericht over een actueel – niet politiek – onderwerp. De tekst wordt op niveau C en D aangeboden en oefeningen zijn toegevoegd. In de prakrijk blijkt dat C het vaakst wordt gebruikt. De leerlingen zijn vaak migranten en blijken thuis meestal geen Nederlands te spreken. Hun Nederlandse woordenschat is daardoor zeer beperkt. Vaste uitdrukkingen zijn vaak onbekend, en de uitspraak van lange samengestelde woorden levert wat problemen op. De leerlingen stellen zich positief op naar de tutorlezers en er wordt ook heel wat afgelachen. De tutorlezers zelf hebben soms wel wat bedenkingen bij de aangeboden teksten: in hoeverre sluiten deze aan bij de belevingswereld van de leerlingen?

De grote vraag is natuurlijk of het helpt. Gaan de cijfers voor Nederlands vooruit? Gaan leerlingen beter – en meer – lezen? Neemt hun woordenschat toe? Dat is door de school nog niet duidelijk gemaakt. Dus dat wachten we nog even af.